Benda-Benda Najis

Benda-Benda Najis

1. Air kencing, tahi, air mani, bangkai, darah, anjing, babi, cairan yang memabukkan, bir dan orang kafir.

Air kencing dan tahi akan najis jika ianya berasal dari makhluk hidup berikut: a) jika disembelih darahnya memancar (kotoran ikan tidak najis). b) Binatang yang dagingnya haram dimakan, seperti kucing, binatang yang pernah disetubuhi manusia dan binatang yang telah biasa makan najis .c) Selain dari binatang burung seperti keluang tidaklah najis.

Peringatan: Air mani yang najis adalah yang berasal dari makhluk hidup yang berdarah panas atau darahnya akan memancar jika disembelih walau mungkin dagingnya halal.

Bangkai dan darah yang najis juga berasal dari makhluk hidup yang berdarah panas walau dagingnya halal. Dengan demikian binatang yang berdarah sejuk seperti ikan dan cicak, bangkai dan darahnya tidaklah najis. Anjing dan babi dan seluruh bahagian tubuhnya adalah najis. Cecair yang memabukkan seperi wiski dan bir adalah najis tetapi benda padat yang memabukkan walaupun kemudian dicairkan tidaklah najis. Orang kafir yang najis ialah orang yang tidak beragama atau beragama selain daripada Islam atau yang mengingkari secara nyata hukum-hukum Islam yang akibatnya adalah ingkar terhadap agama Islam itu sendiri contohnya ateis, kafir harbi, kafir zimmi, murtad, ghulat dan nasibi (yang memusuhi Ahlul Bayt AS). Ahlul Kitab secara ihtiyat lebih baik disamakan hukumnya dengan kafir.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*