Tayammum

Tayammun

Jika anda tidak dapat mandi atau berwudhu kerana tidak ada air misalnya atau anda takut menggunakan air kerana kesihatan, atau waktu solat sudah terlalu suntuk yang diagakkan akan pergi jika anda mandi atau bahkan berwudhu. Jika semua ini berlaku maka anda wajib bertayammum dan terus solat.

Cara Bertayammum

1. Berniat (qurbatan ilallah):

2. Memukulkan dengan tapak tangan bahagian dalam ke atas pasir atau tanah atau batu-batu kecil atau batu besar yang kering dan suci.

3. Menyapu dahi dan dua pelipis bermula dari tempat awal tumbuhnya rambut sehinggalah ke dua kening dan bahagian atas hidung, dengan menggunakan kedua telapak tangan.

4. Menyapu bahagian luar tapak tangan kanan yang bermula dari pergelangan tangan sehinggalah ke hujung jari dengan telapak tangan kiri bahagian dalam.

5. Menyapu telapak tangan kiri dengan tangan kanan dengan cara yang serupa.

6. Adalah ihtiyat untuk memukulkan sekali lagi ke atas tanah atau sejenisnya selepas menyapu muka untuk menyapu bahagian luar tapak kedua belah tangan.

Perhatian: Seandainya sukar untuk mendapatkan tanah, batu-batu kecil, pasir atau batu besar, maka anda boleh bertayammum dengan debu-debu yang terhimpun di tilam atau baju atau pintu atau dinding dengan syarat ianya suci.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*